ספרד ופורטוגל (בדגש פורטוגל)
יהודים ואנוסים בין מסורת לקידמה 12 ימים
12 ימים / 11 לילות
תאריכי יציאה
- 29/6-10/7/2025
- 10-21/8/2025
מחיר הטיול
התקשרו למשרדנו עוד היום: 049858553
ונשמח לתת לכם מחיר מבצע!
היתרונות של נופש ופנאי
- חצי פנסיון כשר – ארוחות בוקר וארוחות ערב.
- טיסות בחברה סדירה בינלאומית.
- מערכת שמע אישית – בקבוצות מעל 25 משתתפים
- כריכים במהלך היום בצידנית אישית.
- מסלול הטיול: ייחודי לחברתנו וכולל אתרים מרכזיים בשתי הארצות. האלקזר בסגוביה, סלמנקה המרכז ההיסטורי, אתרי פורטוגל, מוזיאון הכירכרות, פי הגהנום בחוף האטלנטי ועוד.
- ליסבון – תפילה בשבת עם הקהילה המקומית
יצירת קשר
לפרטים נוספים, הצעת מחיר והזמנות
התקשרו עכשיו 1-800-350-545
נשמח לעמוד לשרותכם
המחיר כולל:
- טיסות בינלאומיות עפ"י המסלול (מיסי נמל והיטלי דלק כפי שידועים היום)
- בתי מלון מדרגה ראשונה ו/או מדרגת תיירות טובה.
- כלכלה – חצי פנסיון מבוסס על ארוחות בוקר ממוצרים מותרים ובכלים חד-פעמיים (מתוגברות במוצרים מן הארץ ) ארוחות חמות, חלקן צמחוניות.
- העברות, סיורים וכניסות לאתרים, לפי המסלול באוטובוס מתאים לביצוע התכנית.
- טיפים לנותני השרותים בחו"ל, למעט סבלות.
- הדרכה מקצועית ומרתקת.
המחיר אינו כולל:
- ביטוח רפואי אישי ביטוח מטען וביטוח ביטול (חובה לרכוש).
- הוצאות בעלות אופי אישי.
- בילויים ותכניות בערבים, אשר אינם כלולים במסלול
- טיפ למדריך הישראלי – 5 יורו לנוסע ליום.
- כל מה שאינו מפורט בסעיף הטיול כולל
לקוחות מספרים
טיולים נוספים שעשויים לעניין אותך
למה ספרד?
ביקור בפורטוגל מבלי להכיר את ערי קסטיליה העתיקות של ספרד, כמוהו כביקור במחצית השניה של מחזה, או סרט. ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והמיתוסים של שתי המדינות ושני העמים צועדים שלובי זרוע למן העת העתיקה ועד ימינו אנו. הם חולקים הרבה מן המשותף. מסענו ינוע במרכז הרמה הספרדית, בנופי קאסטילה, בה הונחלה מורשת הדת הנוצרית בשלב מוקדם של הכיבוש מחדש, ובאזורי ההרים והחוף של פורטוגל שבסוף מערב.
למה פורטוגל?
אולי בגלל שהיא בקצה המערבי של אירופה ואולי בגלל המוניטין של מגלי הארצות או אולי בשל חופי השמש, ההרים והאזרחים מסבירי הפנים, או אולי מעל הכל – בגלל ההיסטוריה היהודית והאנוסים. בתום הגירוש, במועד הקצוב ליהודים לעזוב את ספרד, גדל אחוז היהודים בפורטוגל באחת ל- 12% מכלל האוכלוסייה. משפחות עשירות או בעלי מלאכה נדרשים הורשו להתיישב דרך קבע, וכל השאר קיבלו אישור שהייה לתקופה קצרה. האישורים ניתנו שוב ושוב, ועם הזמן הפכה תופעת האנוסים רצויה למלכות. נוצר מן "מודוס ויוונדי" ("חיים בצוותא"), שהופרע לא אחת באכזריות על ידי השלטון או האינקוויזיציה.
להלן תוכנית הטיול המאורגן לספרד ופורטוגל לשומרי מסורת:
יום מס' 1 (ראשון): תל אביב - מדריד
מפגש הקבוצה בשדה התעופה וטיסה למדריד בירת ספרד, הממוקמת במרכזו של חצי האי האיברי. בהגיענו לעיר, נערוך בה סיור מודרך: נראה את השדרות הרחבות והכיכרות היפות – "פלאסה דה אספניה", "פלאסה סיבלס", "פוארטה דל סול" – ממנה מסתעפות כל דרכי ספרד כקרני שמש, "פלאסה מיור" עם בית העיריה היפה והמרשים ועוד. נמשיך לביקור במוזיאון "פראדו", האוצר בתוכו את אחד מהאוספים החשובים של יצירות אמנות של ציירי תקופת הבארוק, וכן נראה את ארמון מלכי בורבון בו נערכה בשנת 1992 ועידת מדריד. כמו כן נתוודע לקהילה היהודית. לינה במדריד.
יום מס' 2 (שני): ערי החומה של קאסטיליה: סגוביה – אוילה - סלמנקה
ניסע צפונה לסגוביה, אחת מערי החומה של קסטיליה אשר עד לא מזמן קיבלה את מימיה מאמת המים הגבוהה העומדת עדיין איתנה ושלמה. נהלך בסמטאות וברחוב היהודים הסמוך לקתדרלה הגדולה, בראשה עמד הבישוף המקומי שבצל חסותו חיו אחינו עד הגירוש. בהמשך נבקר באלקזר – מבצר העיר, הממוקם על צוק ומהווה דוגמא לתרבות הביצורים והאבירים ששלטה בספרד עד סוף המאה ה- 17. נמשיך לאוילה – עיר ציורית שאבן לא חסרה בחומתה העתיקה, והאווירה בסמטאותיה נותרה כמעט כשהייתה לפני כ-400 שנה. ברובע היהודי של עיר זו פעל במאה ה-14 ר' משה דה לאון, שגילה את ספר הזוהר. כ- 200 שנים מאוחר יותר אתגרו הנזירה טרזה והבישוף חואן אריאס, נוצרים חדשים, שהוריהם המירו את דתם, את מוסדות האינקוויזיציה שלא יכלו להם. נמשיך ללינה בסלמנקה – העיר האקדמית הראשונה של ספרד.
יום מס' 3 (שלישי): טרנקוזו – עמק הדורו - פורטו
העיר סלמנקה מלאה בבתי אצילים, המספרים בסגנון הבניה את עברה ותולדותיה. נבקר בכיכר המרכזית ונמשיך לאוניברסיטה, שבימים עברו יצא לה שם עולמי, כמרכז רוחני ראשון במעלה. נשמע על הרקטור פריי לואיס דה לאון, שהאינקוויזיציה התנכלה לו ונהלך על הגשר הרומי ששרד עד היום. בהמשך היום נחצה את הגבול לפורטוגל ונטייל בהרי אשטרלה. בכפרים רבים בהרים אלה חיו יהודים ואנוסים. נגיע לטרנקוזו, שם שרד הרובע היהודי, שבמרכזו, על המקום בו עמד בית הכנסת עד לפני כ- 500 שנים, הוקם מרכז מבקרים, המספר את תולדות יהודי העיר.
נמשיך בנסיעה צפונה לעמק נהר הדואורו – מקום מוצאו של יין הפורט המפורסם. נעבור דרך גבעות, כרמים וגפנים ונגיע לעיר הנמל פורטו – בירת הצפון.
יום מס' 4 (רביעי): פורטו
הנמל של פורטו, הבנוי בשפך נהר הדואורו, משמש כנמל מוצא ליינות המשובחים של צפון המדינה. אזור הנמל המשומר הינו מוקד בילויים תיירותי, ושוכנים בו בתי יין מסורתיים ומסעדות. נבקר גם במרכז העיר, בבניין הבורסה ובתחנת הרכבת הייחודית. את פניה של היהדות המקומית נכיר כמובן, עת נבקר בבית הכנסת, המשמש כמרכז לפעילותה של קהילה קטנה של צאצאי אנוסים עם יהודים מקומיים שהגיעו לפורטוגל בתקופה מלחמת העולם ה-II. נופים נוספים של העיר, נכיר באמצעות שייט על נהר הדואורו.
יום מס' 5 (חמישי): פורטו - אביירו - קואימברה – טומר
הבוקר ניפרד מפורטו וניסע לעיר אביירו, הממוקמת בקצה של לשון ים ביצתית. יש המכנים אותה ונציה של פורטוגל, בשל הגונדולות גבוהות החרטום, הגשרים ורשת התעלות הקטנה. אזרחי העיר מצאו את פרנסתם בים. חלקם כדייגים ושולי אצות, שהשליכו את הרשתות לים, וחלקם עסקו בייבוש הים כדי לאסוף את המלח ולסחור בו. נמשיך לקואימברה -בירתה הקדומה של פורטוגל, אשר נבנתה על גדות נהר מונדגו. נעלה לראש ההר ונבקר באוניברסיטה המפורסמת ובספרייה העתיקה שלה. נטייל בסמטאות הציוריות של העיר הימיביניימית ונחוש את האווירה הייחודית, האופפת עיר סטודנטיאלית זאת. לאחר הביקור נמשיך ללינה בטומר.
יום מס' 6 (שישי): טומר – אובידוש – ליסבון
בטומאר נבקר בבית הכנסת העתיק ביותר בפורטוגל, אשר משמש כיום כמוזיאון לתולדות יהדות פורטוגל מתקופת טרום האינקויזיציה. נמשיך לאובידוש – עיירה מקסימה, שהוענקה כמתנת נישואים על ידי המלך לאשתו במאה ה-13. נשוטט במרכז ההיסטורי של העיירה, המוקפת חומה מכל עבריה. נהלך במבוך הסמטאות מרוצפי האבן, שנסללו ע"י הערבים, וברחובות המשובצים בתי קפה, מסעדות וחנויות המציעים מרכולתם ושירותיהם לתיירים. נשבע מהמראות והריחות, ונמשיך דרומה לליסבון – בירת המדינה. נראה את המגדל "בלם" המבוצר, החולש על מוצא הנהר לים ואת אנדרטת המגלים, המנציחה את יורדי הים – גיבוריו של עם קטן, שבנה אימפריה בזכות תעוזת בניו ההרפתקנים. הכנות לשבת, תפילה וסעודת ליל שבת.
יום מס' 7 (שבת): ליסבון
לאחר התפילה בבית הכנסת המרהיב של ליסבון – "שערי תקווה" וסעודת שבת, נצא לסיור רגלי באזור המלון.
יום מס' 8 (ראשון): ליסבון - סינטרה - קאבו דה רוקה - ליסבון
ב- 1775 נמחק מרכז העיר ליסבון ברעידת אדמה. רובע באישה נבנה מחדש בתכנון אדריכלי, שהיה מהפכני לאותה תקופה – שדרות ורחובות ישרים החותכים זה את זה בזוית ישרה. מבט פנוראמי של העיר ושל הנהר, נגלה מ"גני אדוארד". למרגלות חומת המצודה נמצא רובע אלפאמה – הרובע העתיק ביותר בליסבון, שברחובותיו הצרים והמפותלים נדמה כי הזמן עצר מלכת. ברובע זה התגוררו היהודים, ולאחר הגרוש – האנוסים. נראה את כיכר רוסיו, בה נערך ה"אוטו-דה-פה", ובה הועלו בני עמנו על המוקד, על ידי האינקוויזיציה ואת האנדרטה לזכר טבח ליסבון, שהתרחש לפני כ-500 שנה. בהמשך היום ניסע לסינטרה – עיירת הקייט של מלכי ואצילי פורטוגל, ובה ארמונות רבים. סמל העיר הוא הארמון הלאומי, הנמצא במרכז העיר. משם נמשיך לנקודה המערבית ביותר של יבשת אירופה – קאבו דה רוקה, ממנה נשקף האוקיינוס האטלאנטי. פעם חשבו שאלו הם "מים שאין להם סוף", והמפליג מערבה שם נפשו בכפו. בסוף היום נשוב למלון בליסבון
יום מס' 9 (שני): ליסבון - קסטלו דה ויד - בלמונטה
היום ניפרד מליסבון וניסע לקסטלו דה ויד. ניפגש עם צאצאי האנוסים ודתם המעורבת במנהגי הנוצרים – הפתרון היצירתי מבית מדרשו של מנואל מלך התבלינים, שהיה החשוב במלכי אירופה בעת ההיא. נבקר ברובע היהודי ובבית הכנסת ההיסטורי, ובמידת האפשר נפגש עם בן למשפחת אנוסים. לאחר מכן ניסע לבלמונטה – כפר שבו מתגוררים כ-250 יהודים. במרכז הרובע העתיק עומד בית הכנסת, שמשרת כיום את בני הקהילה. קהילה זו חזרה לחיק היהדות לפני שנים, לאחר שהתגלה שהם שומרים ומקיימים בסתר מנהגים עתיקים ומשיאים את בניהם ובנותיהם במסגרת משפחתית, בלא להתערבב בשכניהם.
יום מס' 10 (שלישי): בלמונטה - דרך דון קישוט - טולדו
מסענו בפורטוגל הסתיים, ואנו שבים לספרד. האינקוויזיציה הלאומית הספרדית נוסדה בסביליה, הצפינה לקורדובה, ובדרכה לבירה- טולדו, עצרה לחזרה גנראלית בסיודד ריאל. ארכיון הווידויים, המשפטים וטקסי ה"אוטו-דה-פה" שרדו ונחקרו כבר לפני כחמישים שנים, ומהם למדנו על תולדות האנוסים. תולדות האנוסים שזורים בתרבות ההידלגו (האבירים), שרוממה את הייחוס האצילי וטוהר הדם מחד, ובזה למלאכה, למסחר ולכל אמצעי קיום יצרני. בשל כך, נזקקו לכושרם המנהלי של בני עמנו. דרך חיים זו מונצחת ביצירתו האלמותית של סרוונטס "דון קישוט איש למנשה". ניסע בדרך דון קישוט, תוך שאנו קוראים בספר ומבקרים באתרים המוזכרים ביצירה, ונגיע לטולדו.
יום מס' 11 (רביעי): טולדו - מדריד
טולדו – "ירושלים ד'ספרד", שימשה כבירתה של יהדות ספרד בתקופת "תור הזהב". נסייר בעיר, הבנויה על הר, השולט על עמק נהר הטחו. נבקר ברובע היהודי העתיק ובבית הכנסת, שעם הזמן הפך לכנסיה: "אל טרנזיטו" והיום הוא מוזיאון. בדרכנו נעבור ברחובות, בהם צעדו ר' אברהם אבן עזרא, ר' יהודה הלוי, הרו"ש, ר' יעקב בעל הטורים ומשפחת החצרנים אבולעפיה. בסיום ביקורנו, ניסע למדריד.
יום מס' 12 (חמישי): מדריד – תל-אביב
נשלים את היכרותנו עם מדריד, ובהתאם לשעת הטיסה ניסע לנמל התעופה, ממנו נטוס חזרה ארצה.